Frågor & Svar

Frågor & Svar

Vem får beställa ID06-kort?

Alla företag kan ansöka om ID06-kort. Det är företaget som betalar den anställdes lön och arbetsgivaravgifter som kan beställa ID06 kort för den anställde. ​Detta innebär att det inte är tillåtet att beställa ID06-kort till personer som arbetar för andra företag, tex. underentreprenörer. Skulle det upptäckas att man gjort detta blir företaget spärrat och avstängt från ID06-systemet.

ID06-kort kan bara beställas hos ackrediterade kortleverantörer.

Vad kostar det?

Du hittar alla priser här - Prislista!

Vilket kort kan jag beställa till vem?

För att förenkla för dig som ska beställa ID06-kort har ID06 AB tagit fram några exempel på vilket ID06-kort som ska beställas utifrån land och tekniskt systemstöd. Läs mer om det här
 

Kan vi ha med vår logotyp på ID06-kortet?

Ja, det finns ett utrymme avsatt till företagets logotyp överst på ID06-kortet.
Ni bifogar logon digitalt vid registreringen av företaget så ser vi till att den hamnar på kortet. Om ni önskar att ändra er logo efter registreringen så mailar ni in denna till oss på support@hantverksid.se och avvaktar med att beställa era kort tills vi har bekräftat att er logo är utbytt.

Hur lång är leveranstiden av ID06-kort?

Beställningar som registreras via HantverksID.se produceras normalt inom 3 arbetsdagar från godkänd beställning. ​När du beställer första gången tar det några extra dagar till dess att ditt ID06-konto har skapats. Beställningar gjorda på annat sätt tillverkas enligt överenskommelse. Leverans sker av Seriline anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt Serilines lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av Seriline till transportör. Seriline bär inte något ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör eller annat förhållande.

Hur lägger vi till eller tar bort beställare?

Den person hos er som har rätt behörighet, loggar in på i ID06-portalen och lägger till  eller tar bort vilka personer som skall kunna beställa ID06-kort.

Vad gäller för att spärra kort?

Det är viktigt att man spärrar kort som slarvas bort, går sönder eller om en person slutar på företaget. Enklast sker detta genom att logga in på HantverksID.se och spärra personens kort samtidigt som man beställer ett nytt. Detta görs under fliken ”Historik – personkort”. Det går endast att spärra kort som är beställda via HantverksID.se och aktiverade kort. Om kortet ej är aktiverat så behöver detta göras först. Om det av någon anledning inte är möjligt så behöver ni kontakta ID06 AB på support@id06.se
Om kort inte spärras räknas dessa som aktiva för företaget och då får företaget betala årsavgift även för dessa kort trots att dom inte används. Detsamma gäller för icke-aktiverade kort som inte har makulerats.

Varför slutar kortet att fungera?

ID06-korten innehåller sk. RFID teknik och i och med detta finns det en antenn i kortet så gör inte hål i kortet för då slutar dom fungera och ingen garanti gäller.

Hur ändrar vi vår adress?

I beställningsportalen kan behörig person redigera era företagsuppgifter.

Kan jag beställa flera kort samtidigt?

Ja det går bra. När ni beställer flera kort vid samma tillfälle kommer de att levereras tillsammans, förutsatt att de skall levereras till samma adress. ​Vid fakturering av tillverkade ID06-kort samlas alla kort som är gjorda sedan senaste fakturering på den nya fakturan.

Jag får felmeddelande ”kortbeställningsinformationen matchar inte personuppgifterna” när jag försöker godkänna min order. Vad ska jag göra?

Om namnuppgifterna in stämmer exakt överens med det som finns i ditt pass eller BankID (det räcker att fylla i för- och efternamn eventuella mellannamn behöver inte finnas med) så går det dessvärre inte att ändra det i efterhand. Du behöver kontakta din kortbeställare som får makulera denna och lägga in en ny beställning med korrekt stavning.

Jag får inte mailet för e-postverifieringen för att skapa mitt konto hos ID06 AB

Kontrollera först så att mailadressen är korrekt och att mailet inte hamnat i din skräppost (avsändare till mailet är noreply@id06.se). Om du inte har fått mailet så kan du begära ut ett nytt mail genom att klicka på den orangea texten där det står ”skicka bekräftelsen på nytt” i informationen du får i detta steg. Om du fortfarande inte mottar mailet så måste du kontakta ID06-support för hjälp:
 
tel. 010- 480 92 00
 

Fel vid beställning?

Upptäcker ni att något blev fel vid beställningen av ett ID06-kort kan ni makulera beställningen till dess att kortet har gått in i produktionen. Är kortet under produktion eller redan producerat får ni beställa ett nytt och samtidigt spärra det felaktiga.

Hur ska mitt foto se ut?

Fotografiet som ska användas till ID06-kort ska vara av god kvalitet. För detta ska följande anvisningar följas:

Fotografiets kvalitet
 
  • Får inte vara äldre än sex månader
  • 35-40 mm i bredd
  • Närbild på huvudet och övre delen av axlarna så att huvudet upptar 70-80% av fotografiet
  • Skarp fokus och tydligt
  • Av hög kvalitet
  • Vit bakgrund

Fotografiet måste visa

  • Endast en person
  • Blicken riktad mot kameran
  • Passande ljushet och kontrast
  • Naturlig hudfärg 

Följande är godkänt

  • Att le och att ha en neutral pose
  • I samband med leende, visa tänderna
  • Religiösa bonader men båda sidor av ansiktet ska synas och från haka till pannans topp

Information om glasögon

  • Fotografiet måste tydligt visa ögonen utan reflektion i glaset
  • Inga tonade glasögon eller allt för stora bågar som skymmer ögonen eller del av ansiktet

Följande får inte finnas med på fotografiet

  • Huvudbonad t.ex. hatt , skydds - hjälm, cykelhjälm och keps etc.
  • Peruk eller ansiktsmask
  • Sjal eller halsduk
  • Skydds- eller solglasögon
  • Varselkläder där det blir reflexer av blixt
  • Reklamattiraljer

Fotografiet ska inte innehålla följande

  • Skuggor i bakgrunden
  • Händer i eller framför ansiktet
  • Öppen mun
  • Personer som blundar eller blinkar
  • Grimaser
  • Glasögon på huvudet
  • Vara taget i profil
  • Ögonen tittande bort från kameran
  • Överdrivet leende
  • Överdrivet stängd mun

Ett fotografi på ett fotografi är inte tillåtet. Klicka här för att se exempelbilder

I beställningsportalen finns ett verktyg med vilket bilden kan beskäras. I korttillverkningen granskas bilden och justeras vid behov.

Hur kontrollerar jag om ett kort är giltigt?

Klicka på den här länken, kontrollera kort, och mata in kortnumret som finns på ID06 kortets högra sida.

Vad händer om mitt företag inte betalat den årliga avgiften?

Om ditt företag inte betalar den årliga avgiften, kommer företaget samt alla ID06-kort som är beställda av företaget att spärras och göras elektroniskt obrukbara.

Hur ändrar jag från pappersfaktura till PDF-faktura?

Som ett led i vårt miljöarbete kan ni nu välja att få era fakturor skickade som PDF via email. För att främja detta bjuder på faktureringsavgiften vid val av PDF-faktura. Observera! Du behöver vara firmatecknare eller administratör för att ha behörighet att ändra denna inställning.

  1. Logga in på www.hantverksid.se och gå till fliken ”Admin”.
  2. Där finner du "Betalsätt" – välj PDF-faktura och skriv sedan in den e-mailadress som ni vill att fakturan ska skickas till.

Hur skaffar jag BankID?

Du beställer BankID via din Internetbank. Vid din beställning kommer du också att installera BankID säkerhetsprogram om du inte redan har det installerat.
 
Hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Hos vissa banker krävs ett personligt besök på bankkontoret där du legitimerar dig med godkänd svensk ID-handling, medan du hos andra kan logga in på din Internetbank och beställa ditt BankID direkt. Om det gäller BankID på kort så förser banken dig med kort och kortläsare.
 
Behöver du hjälp med att komma igång klicka här
 

Manuell identifiering

Vi hänvisar våra kunder i Stockholm till vår skanningpartner SISTEC på nedan adress. Övriga godkända ID06 skanningpartners hittar ni här.


Storgatan 26, 171 63 Solna
+46 70 75 12 244  |  info@sistec.se

 
Innan kortinnehavaren åker för att skanna sin ID-handling behöver ni lägga en beställning på kortet. Kortinnehavaren tar sedan med sitt pass eller nationella ID-kort och åker till någon av ID06 godkänna skanning partners för skanning, vi rekommenderar att ni gör en tidsbokning.
Efter skanning och att vår produktion har granskat och godkänt fotografiet i beställningen skickas ett mail till kortinnehavaren.
 
  1. Kortinnehavaren klickar på länken i mailet och väljer Skapa nytt konto
  2. Loggar sedan in genom att klicka på Manuell ID verifiering
  3. Då skickas en PIN-kod med SMS till kortinnehavarens angivna mobilnummer.
  4. Kortinnehavaren klickar på Logga in med SMS säkerhetskod
  5. Till sist fyller i sin PIN-kod.
  6. Därefter går kort till produktion och skickas ut inom 3 arbetsdagar.
 
Vänligen observera nedan:
 
Namnet i beställning måste överensstämma med det som stå i passet/nationella ID-kortet
Support

Vi hjälper dig!

Vi har öppet alla helgfria vardagar

Växel: Måndag-Fredag 07.00-17.00, med lunchstängt mellan kl 11.30-12.30

Kontor: Måndag-Fredag 08.00-17.00, med lunchstängt mellan kl 11.30-12.30

   support@hantverksid.se

   010 - 10 29 300