Frågor & Svar
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

När vi vill berätta något vi tror att du kan ha intresse av får du ett mejl från oss. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet. 

Frågor & Svar

Vem får beställa ID06-kort?

Alla företag kan ansöka om ID06-kort. Det är företaget som betalar den anställdes lön och arbetsgivaravgifter som kan beställa ID06 kort för den anställde. ​Detta innebär att det inte är tillåtet att beställa ID06-kort till personer som arbetar för andra företag, tex. underentreprenörer. Skulle det upptäckas att man gjort detta blir företaget spärrat och avstängt från ID06-systemet.

ID06-kort kan bara beställas hos ackrediterade kortleverantörer.

Vad kostar det?

Du hittar alla priser här - Prislista!

Vilket kort kan jag beställa till vem?

Det varierar beroende på vilket nationalitet som den anställda har och vilket land som det beställande företaget är registerat i. Vänligen se ID06:s regleverk gällande beställning av kort nedan:
EU/ESS medborgare
Tredjelandsmedborgare
LMA-kort asylsökande
LMA-kort asylsökande spårbytare
Brittiska medborgare

Vad är ett A1 intyg?

A1-intyg visar vilken stats socialförsäkringssytem en person tillhör och fås från motsvarande försäkringskassan i landet arbetstagaren kommer ifrån. Det visar att personen redan tillhör ett socialförsäkringssytem inom EU och inte ska betala sociala avgifter i Sverige. 

Hur ansöker man om inkomskatt eller A-skatt?

Ansökan görs direkt på Skatteverkets hemsida, vänligen använd länkar nedan för att direkt komma till anmälan:
Ansökan om särskild inkomstskatt. 
Anmälan om preliminär A-skatt.

När anmälan är slutförd så visas ett mottagningskvitto på skärmen. Detta ska sparas ned och bifogas med ordern när man beställer ID06-kortet i vår portal för att vi ska kunna godkänna ordern.

Hur lång är leveranstiden av ID06-kort?

Beställningar som görs via via HantverksID.se produceras och skickas från vårt kontor normalt inom 3 arbetsdagar från godkänd beställning (kortmottagarens godkännande). Beställningar gjorda på annat sätt tillverkas enligt överenskommelse. Leverans sker av Seriline anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt Serilines lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av Seriline till transportör. Seriline bär inte något ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör eller annat förhållande.

Hur lägger vi till en beställare/administratör?

En befintlig administratör loggar in i ID06-portalen via portal.id06.se för att lägga till en ny administratör. Det genom att klicka i högra hörnet och välja "Användarhantering". ​Där fyller man i den nya administratörens kontaktuppgifter och denne får ett mail med en ”inbjudan” från ID06. Ny administratör klickar på länken i mailet och slutför inbjudan. Sen är den nya administratören redo att gå in på www.hantverksid.se och välja att logga in. Användarnamn är mailadressen och man har fått väja ett lösenord.

Vad gäller för att spärra kort?

För att spärra ett kort med möjligheteten att kunna återaktivera detta loggar man i vår portal på HantverksID.se. Detta görs under fliken ”Historik – ID06 cards”, sedan klickar man sig in på det kortet som önskas spärras och väljer "Spärra". Det går endast att spärra kort som är aktiverade (vänligen läs längre ner hur man spärrar ett kort som ej är aktiverat*). OBS! Genom att göra på detta sätt kan kortet återaktiveras igen och kommer därför fortsatt debiteras en kortavgift från ID06 AB. 
*För att avsluta/makulera ett ID06-kort som inte är aktiverat eller spärra/avsluta ett ID06-kort helt och ej bli debiterad en kortavgift i framtiden, så loggar man in i ID06-portalen på portal.id06.se. I högra hörnet där du ser företagets namn/ditt namn så klickar du på ”Hantering över kort”. Du söker sedan upp kortet med kortnumret. Väl inne på kortet klickar du på ”Åtgärder” och sedan ”Avsluta”. OBS! Kortet blir så makulerat och går ej att återaktivera på något sätt (du blir heller inte debiterat kortavgift).

Varför slutar kortet att fungera?

ID06-korten innehåller sk. RFID teknik och i och med detta finns det en antenn i kortet så gör inte hål i kortet för då slutar dom fungera och ingen garanti gäller.

Hur ändrar vi vår adress?

I beställningsportalen kan behörig person redigera era företagsuppgifter.

Jag får felmeddelande ”kortbeställningsinformationen matchar inte personuppgifterna” när jag försöker godkänna min order. Vad ska jag göra?

Om namnuppgifterna in stämmer exakt överens med det som finns i ditt pass eller BankID (det räcker att fylla i för- och efternamn eventuella mellannamn behöver inte finnas med) så går det dessvärre inte att ändra det i efterhand. Du behöver kontakta din kortbeställare som får logga in i portalen på www.hantverksid.se och välja "Redigera" i den befintliga ordern och ändrad ditt namn. Sesdan kan du godkänna din order när namnet är rätt. 

Jag får inte mailet för e-postverifieringen för att skapa mitt konto hos ID06 AB

Kontrollera först så att mailadressen är korrekt och att mailet inte hamnat i din skräppost (avsändare till mailet är noreply@id06.se). Om du inte har fått mailet så kan du begära ut ett nytt mail genom att klicka på den orangea texten där det står ”skicka bekräftelsen på nytt” i informationen du får i detta steg. Om du fortfarande inte mottar mailet så måste du kontakta ID06-support för hjälp:
 
tel. 010- 480 92 00
 

Fel vid beställning?

Upptäcker ni att något blev fel vid beställningen av ett ID06-kort kan ni makulera beställningen till dess att kortet har gått in i produktionen. Är kortet under produktion eller redan producerat får ni beställa ett nytt och samtidigt spärra det felaktiga.

Hur ska mitt foto se ut?

Fotografiet som ska användas till ID06-kort ska vara av god kvalitet. För detta ska följande anvisningar följas:

Fotografiets kvalitet
 
  • Får inte vara äldre än sex månader
  • 35-40 mm i bredd
  • Närbild på huvudet och övre delen av axlarna så att huvudet upptar 70-80% av fotografiet
  • Skarp fokus och tydligt
  • Av hög kvalitet
  • Vit bakgrund

Fotografiet måste visa

  • Endast en person
  • Blicken riktad mot kameran
  • Passande ljushet och kontrast
  • Naturlig hudfärg 

Följande är godkänt

  • Att le och att ha en neutral pose
  • I samband med leende, visa tänderna
  • Religiösa bonader men båda sidor av ansiktet ska synas och från haka till pannans topp

Information om glasögon

  • Fotografiet måste tydligt visa ögonen utan reflektion i glaset
  • Inga tonade glasögon eller allt för stora bågar som skymmer ögonen eller del av ansiktet

Följande får inte finnas med på fotografiet

  • Huvudbonad t.ex. hatt , skydds - hjälm, cykelhjälm och keps etc.
  • Peruk eller ansiktsmask
  • Sjal eller halsduk
  • Skydds- eller solglasögon
  • Varselkläder där det blir reflexer av blixt
  • Reklamattiraljer

Fotografiet ska inte innehålla följande

  • Skuggor i bakgrunden
  • Händer i eller framför ansiktet
  • Öppen mun
  • Personer som blundar eller blinkar
  • Grimaser
  • Glasögon på huvudet
  • Vara taget i profil
  • Ögonen tittande bort från kameran
  • Överdrivet leende
  • Överdrivet stängd mun

Ett fotografi på ett fotografi är inte tillåtet

I beställningsportalen finns ett verktyg med vilket bilden kan beskäras. I korttillverkningen granskas bilden och justeras vid behov.

Hur kontrollerar jag om ett kort är giltigt?

Klicka på den här länken, kontrollera kort, och mata in kortnumret som finns på ID06 kortets högra sida.

Vad händer om mitt företag inte betalat den årliga avgiften?

Om ditt företag inte betalar den årliga avgiften, kommer företaget samt alla ID06-kort som är beställda av företaget att spärras och göras elektroniskt obrukbara.

Hur ändrar jag från pappersfaktura till PDF-faktura?

Som ett led i vårt miljöarbete kan ni nu välja att få era fakturor skickade som PDF via email. För att främja detta bjuder på faktureringsavgiften vid val av PDF-faktura. Observera! Du behöver vara firmatecknare eller administratör för att ha behörighet att ändra denna inställning.

  1. Logga in på www.hantverksid.se och gå till fliken ”Admin”.
  2. Där finner du "Betalsätt" – välj PDF-faktura och skriv sedan in den e-mailadress som ni vill att fakturan ska skickas till.

Hur skaffar jag BankID?

Du beställer BankID via din Internetbank. Vid din beställning kommer du också att installera BankID säkerhetsprogram om du inte redan har det installerat.
 
Hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Hos vissa banker krävs ett personligt besök på bankkontoret där du legitimerar dig med godkänd svensk ID-handling, medan du hos andra kan logga in på din Internetbank och beställa ditt BankID direkt. Om det gäller BankID på kort så förser banken dig med kort och kortläsare.
 
Behöver du hjälp med att komma igång klicka här

Manuell identifiering

 
Innan kortinnehavaren åker för att skanna sin ID-handling behöver ni lägga en beställning på kortet. Kortinnehavaren tar sedan med sitt pass eller nationella ID-kort och åker till någon av ID06 godkänna skanning partners för skanning, vi rekommenderar att ni gör en tidsbokning.
Efter skanning och att vår produktion har granskat och godkänt fotografiet i beställningen skickas ett mail till kortinnehavaren.
 
  1. Kortinnehavaren klickar på länken i mailet och väljer Skapa nytt konto
  2. Loggar sedan in genom att klicka på Manuell ID verifiering
  3. Då skickas en PIN-kod med SMS till kortinnehavarens angivna mobilnummer.
  4. Kortinnehavaren klickar på Logga in med SMS säkerhetskod
  5. Till sist fyller i sin PIN-kod.
  6. Därefter går kort till produktion och skickas ut inom 3 arbetsdagar.
 
Vänligen observera nedan:
 
  • Vid beställning av ID06 kort ska enbart det latinska alfabetets tecken inklusive å, ä och ö användas. Se exempel nedan.
    VIKTIGT: Att informationen i passet överensstämmer med beställningen (nationalitet, personligt ID nummer m.m.).
     
    På ett pass, se nedan, kan man se fältet längst ner att inga special tecken finns (se röda pilen) Den gula pilen där namnet står med special tecken.

     
    I de fallet ett skannat pass kommer upp med specialtecken som inte är i det latinska alfabetet ska dessa ändras till latinska tecken.  
     
    Exempel: 
    Nationella bokstäver               Beställning och vid skanning av Pass/Nationellt ID
     
    Ç                                                  C
    Ó                                                 O
    Ľubomír                                    Lubomir
    Zećira                                         Zecira 
    Perišić                                        Perisic
    Škorić                                        Skoric
     
  • Det tillkommer en kostnad för skanningen. Vänligen kontakta din närmsta skanningpartner för exakta prisuppgifter
Support

Vi hjälper dig!

Vi har öppet alla helgfria vardagar

Måndag-Torsdag 07.00-17.00 (kontoret är öppet 08.00-17.00). 
med lunchstängt mellan kl 11.30-12.30
Fredag 07.00-16.00 (kontoret är öppet 08.00-16.00).
med lunchstängt mellan kl 11.30-12.30

   support@hantverksid.se

   010 - 10 29 300