Frågor & Svar

Vem får beställa ID06-kort?

Alla företag kan ansöka om ID06-kort. Det är företaget som betalar den anställdes lön och arbetsgivaravgifter som kan beställa ID06 kort för den anställde. ​Detta innebär att det inte är tillåtet att beställa ID06-kort till personer som arbetar för andra företag, tex. underentreprenörer. Skulle det upptäckas att man gjort detta blir företaget spärrat och avstängt från ID06 systemet.

ID06-kort kan bara beställas hos ackrediterade kortleverantörer.

Kan vi ha med vår logotyp på ID06-kortet?

Ja, det finns ett utrymme avsatt till företagets logotyp överst på ID06 kortet.
Ni bifogar logon digitalt vid registreringen av företaget så ser vi till att den hamnar på kortet.

Hur lång är leveranstiden av ID06-kort?

Beställningar som registreras via HantverksID.se produceras normalt inom 3 arbetsdagar. ​När du beställer första gången tar det några extra dagar till dess att ditt ID06 konto har skapats. Beställningar gjorda på annat sätt tillverkas enligt överenskommelse. Leverans sker av Seriline anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt Serilines lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av Seriline till transportör. Seriline bär inte något ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör eller annat förhållande.

Hur lägger vi till eller tar bort beställare?

Den person hos er som har rätt behörighet, loggar in på beställningsportalen och lägger till  eller tar bort vilka personer som skall kunna beställa ID06-kort.

Vad gäller att Spärra kort?

Det är viktigt att man spärrar kort som slarvas bort, går sönder eller om en person slutar på företaget. Enklast sker detta genom att logga in på HantverksID.se och spärra personens kort samtidigt som man beställer ett nytt. Det går endast att spärra kort som är beställda via HantverksId.se. Om kort inte spärras räknas dessa som aktiva för företaget och då får företaget betala årsavgift även för dessa kort trots att dom inte används.

Varför slutar kortet att fungera?

ID06 korten innehåller sk. RFID teknik och i och med detta finns det en antenn i kortet så gör inte hål i kortet för då slutar dom fungera och ingen garanti gäller.

Hur ändrar vi vår adress?

På beställningsportalen kan behörig person redigera era företagsuppgifter.

Kan jag beställa flera kort samtidigt?

Ja det går bra. När ni beställer flera kort vid samma tillfälle kommer de att levereras tillsammans, förutsatt att de skall levereras till samma adress. ​Vid fakturering av tillverkade ID06-kort samlas alla kort som är gjorda sedan senaste fakturering på den nya fakturan.

Fel vid beställning?

Upptäcker ni att något blev fel vid beställningen av ett ID06-kort kan ni makulera beställningen till dess att kortet har gått in i produktionen. Är kortet under produktion eller redan producerat får ni beställa ett nytt och samtidigt spärra det felaktiga.

Hur ska mitt foto se ut?

• Fotot skall vara taget framifrån och hela huvudet och en bit ner på bröstkorgen skall finnas med på bilden
•​ Personen får inte bära hjälm, annan huvudbonad eller solglasögon
• Belysningen skall vara tillräcklig så att personens ansikte syns tydligt
•​ Bakgrunden skall vara vit, jämn och utan störande element
• Filformat JPG, Max 8 Mb

I beställningsportalen finns ett verktyg med vilket bilden kan beskäras. I korttillverkningen granskas bilden och justeras vid behov.

Hur kontrollerar jag om ett kort är giltigt?

Klicka på den här länken, kontrollera kort, och mata in kortnumret som finns på ID06 kortets högra sida.

Vad händer om mitt företag inte betalat den årliga avgiften?

Om ditt företag inte betalar den årliga avgiften, kommer företaget samt alla ID06-kort som är beställda av företaget att spärras och göras elektroniskt obrukbara.

Hur ändrar jag från pappersfaktura till PDF-faktura?

Som ett led i vårt miljöarbete kan ni nu välja att få era fakturor skickade som PDF via email. För att främja detta bjuder på faktureringsavgiften vid val av PDF-faktura. Observera! Du behöver vara firmatecknare eller administratör för att ha behörighet att ändra denna inställning.

  1. Logga in på www.hantverksid.se och gå till fliken ”Admin”.
  2. Där finner du "Betalsätt" – välj PDF-faktura och skriv sedan in den e-mailadress som ni vill att fakturan ska skickas till.
Support

Vi hjälper dig!

Vi har öppet:
Måndag-Fredag 07.00-17.00

   support@hantverksid.se

   010 - 10 29 300