ID06 | Frågor och svar
 

Beställa ID06 kortttt

Vem får beställa ID06-kort?

Alla företag kan ansöka om ID06-kort
Det är det företag som betalar den anställdes lön och arbetsgivaravgifter som kan ansöka om ID06 kort.
​Detta innebär att det inte är tillåtet att beställa ID06-kort till personal som arbetar för företagets underentreprenörer.

ID06-kort kan bara beställas hos ackrediterade kortleverantörer.

Kan vi ha med vår logotyp på ID06-kortet?

Ja, det finns ett utrymme avsatt till företagets logotyp överst på ID06 kortet.
Ni bifogar logon digitalt vid registreringen av företaget så ser vi till att den hamnar på kortet.

Hur lång är leveranstiden av ID06-kort?

Normalt får du dina kort inom 3 arbetsdagar efter du beställt dem.

Kan vi ha med vår logotyp på ID06-kortet?

Ja, det finns ett utrymme avsatt till företagets logotyp överst på ID06 kortet.
Ni bifogar logon digitalt vid registreringen av företaget så ser vi till att den hamnar på kortet.

ID06 portalen

Hur lägger vi till eller tar bort beställare?

Den person hos er som har rätt behörighet, loggar in på beställningsportalen och lägger till  eller tar bort vilka personer som skall kunna beställa ID06-kort.

Hur ändrar vi vår adress?

På beställningsportalen kan behörig person redigera era företagsuppgifter

Kan jag beställa flera kort samtidigt?

Korten beställs ett i taget. När ni beställer flera kort vid samma tillfälle kommer de att levereras tillsammans, förutsatt att de skall levereras till samma adress.
​Vid fakturering av tillverkade ID06-kort samlas alla kort som är gjorda sedan senaste fakturering på den nya fakturan.

Hur ska mitt foto se ut?

  • Fotot skall vara taget framifrån och hela huvudet och en bit ner på bröstkorgen skall finnas med på bilden
  • ​Personen får inte bära hjälm, annan huvudbonad eller solglasögon
  • Belysningen skall vara tillräcklig så att personens ansikte syns tydligt
  • ​Bakgrunden skall vara vit, jämn och utan störande element
  • Filformat JPG, Max 8 Mb

I beställningsportalen finns ett verktyg med vilket bilden kan beskäras. I korttillverkningen granskas bilden och justeras vid behov.

ID06 anslutning

Hur gör vi med de registerutdrag som krävs vid ID06 anslutningen.

För att ett företag skall kunna anslutas till ID06 krävs att följande handlingar bifogas med ansökan:

  • Bolagsverkets registerutdrag - max en månad gammalt - eller motsvarande registreringsbevis för utländska bolag.
  • Skatteverkets registerutdrag - max en månad gammalt - eller motsvarande för utländska bolag.

​Av handlingarna skall det framgå att bolaget är registrerat som arbetsgivare samt momspliktigt. Undantaget är enskilda firmor som inte beghöver vara registrerade som arbetsgivare.

Svenska bolag
Till svenska bolag hämtar vi de registerutdrag från bolagsverket och skattemyndigheten som krävs för att ansluta sig till ID06.
​Ni behöver endast fylla i registerformuläret här på sidan - sedan ordnar vi med resten.

Utländska bolag
Registerutdrag från berörda myndigheter i landet måste bifogas med ansökan.


​ID06 support

Varför kan jag inte ladda upp ett foto?

Bilden som kan laddas upp skall vara i formatet JPG (RGB). Bilden får inte vara större än 8 Mb.
Kontrollera att dessa villkor är uppfyllda. Om det ändå inte fungerar kan bildfilen vara skadad. Testa med att ta en ny bild.
Om ni inte får till det - kontakta vår ID06 support på telefon: 010-10 29 300

Kan jag byta vår logo?

När ert företag är registrerat kan ni vid behov byta ut er logotyp. Skicka logon till support @id06portalen.se. Byte av logotyp kostar 200,00 kronor
 

Om det blev fel på min kortbeställning, vad gör jag då?

Upptäcker ni att det blev något fel vid beställningen av ett ID06-kort kan ni ändra/stoppa beställningen till dess att kortet har hamnat i kortproduktionen.
Är kortet redan producerat får ni beställa ett nytt och samtidigt makullera det felaktiga.


Om jag behöver reklamera en kortbeställning - hur gör jag då?

Visar det sig att det levererade kortet av någon anledning är felaktigt, exempelvis att chippet inte fungerar korrekt:

  • Kontakta vår support på mail: support@hantverksid.se eller telefon 010-10 29 300
  • Skicka tillbaka kortet till nedanstående adress:


HantverksID
C/o Seriline AB
​Box 17711
118 93 Stockholm Sweden