Information

Skatteverkets pressmeddelande

Nya regler för arbetsgivardeklarationer införs med start nästa år. Alla arbetsgivare ska då månadsvis redovisa utbetalda löner och avdragen skatt separat för varje anställd. Lagändringen införs i två steg, den 1 juli 2018 respektive 1 januari 2019.
 
– Skatteverket ser arbetsgivardeklaration på individnivå som en viktig åtgärd för att företag ska kunna konkurrera på lika villkor, säger Ingemar Hansson, generaldirektör på Skatteverket.
 
Idag redovisar arbetsgivare avdragen skatt som en klumpsumma där beloppet inte delas upp på specifika anställda. Med det nya sättet att redovisa kopplas utbetalda löner och avdragen skatt redan från början till respektive anställd.
 
Redovisningen sker månadsvis och gör det lättare för både arbetsgivare och anställda att snabbare få koll på att det blir rätt. Löntagare kommer att kunna logga in på Skatteverkets tjänst Mina sidor och se sina egna, individuella uppgifter som arbetsgivaren har redovisat.
 
– Att arbetsgivare redovisar utbetalda löner och skatteavdrag på individnivå gör det svårare att dölja om personer jobbar svart, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.
 
Individuella arbetsgivardeklarationer kommer att införas i två steg. Den 1 juli 2018 ska företag som idag ska föra personalliggare och har fler än 15 anställda redovisa arbetsgivardeklarationer på individnivå. Den 1 januari 2019 börjar reglerna gälla samtliga övriga arbetsgivare, totalt 400 000 i Sverige.
 
Skatteverket genomför nu ett omfattande samarbete med bland annat leverantörer av programvara för bokföring och redovisning. Syftet är att göra det lätt att göra rätt i företagens administration.
 
Kontaktperson för media: 
Pia Blank Thörnroos, rättslig expert, 010-574 16 67
Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60